Lubomír Jarcovják
Hladina
10. 10. – 21. 12. 2025
Markéta Hamzová
Lubomír Jarcovják (1962, Zlín) studoval na Katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty UJEP v Brně a následně na Střední průmyslové škole grafické v Praze obor konzervátorství. Jeho tvorba je široce rozkročena od grafiky, autorského papíru a knihy až po práci s betonem, kamenem a jinými druhy materiálů, které využívá při tvorbě objektů. Od roku 1986 vystavuje v ČR i okolních zemích, Německu a Rakousku. V roce 1997 získal ocenění Grand Prix na ostravském Bienále české grafiky, v následujícím roce byly oceněny čestným uznáním na kroměřížském Trienále jeho autorské knihy a stejnému uznání se mu dostalo také na pražské výstavě Grafika roku v roce 2004. Účastnil se sympozií v Uherském Brodě, Broumově, Předklášteří u Tišnova, Miloticích... Mezi lety 1999-2019 tvořil největší realizaci, a to 14 zastavení křížové cesty u Bukovan v okrese Hodonín. V současnosti čí na Zlínské vyšší odborné škole umění.

Minimalismus není pro ty, co nemají co říci. Pokud nemáte obsah, forma to nedožene. Prázdné formy jsou prázdná slupka, pleva, kterou odnese vítr, odvane čas. U Lubomíra Jarcovjáka není potřeba se toho obávat, jeho formy nejsou prázdné ani užitkové. Promlouvají jazykem symbolů. Také manýra formy je vyloučena. Autor postupuje formou experimentu, pozoruje a postupně nachází tvar. Myšlenku sděluje, ale nevnucuje. Jeho formy se nedožadují pozornosti, ale umí zaujmout. Východiskem jsou základní tvary ‒ kruh, přímka, čtverec, trojúhelník. Prosté znaky, které dávají jasný základ, autor rozvíjí. Práce se světlem. Typická je stálost. Lubomír Jarcovják čerpá z přírody i klasické moderny, abstrakce, neodvrhuje tradici Hany Wichterlové a Constantina Brancusiho a přesto přesvědčivě sám nachází nové nadčasové formy a vybírá si hluboce lidské otázky, závažné náměty našeho lidství, a dotýká se oblasti víry. Jeho Trůn je stále aktuální tématem i svou nepomíjivou formou. Na tu nejvyšší příčku, úzkou plochu pískovcového bloku se nelze pohodlně usadit, zato z něj lze lehce sklouznout, spadnout. Může se stát hrobem, sarkofágem. Je to chladné a osamělé místo mimo dosah, mimo měřítka běžného horizontu událostí. Odcizuje. A přesto je tak lákavý. Moc je lákavá. Téma je věčné, forma nadčasová. Nelze nezmínit Hykův dub v Šarovech u Zlína (kde se Lubomír Jarcovják usadil), který vypovídá o nás lidech víc, než bychom chtěli. Jaký je náš vztah k okolí? K přírodě? Jaká je naše perspektiva? Dohlédne dnes ještě někdo dál, než na hranice vlastních zájmů, potřeb a individualismu, který je při konfrontaci s velkorysostí všeobjímající přírody zřetelně kontrastující? A jaký je pohled na hladinu? Co se v ní odráží? Bude to naše marnivost? Umíme se ještě zastavit a přemýšlet? Nebo chceme slyšet jen rychlé otázky a ještě rychlejší odpovědi?

Autorova autenticita a poctivost nás vybízí k následování. Jeho díla mohou působit harmonicky a zároveň zneklidňovat. Jde o napětí, které vzniká na úrovni formy, materiálu a obsahu. Vidíme to u Padlých mráčků, hladký povrch a rytmus přináší harmonii, materiál vykazuje nezměrnou tíhu. Vertikalita Brány světla a hladkých betonových desek je konfrontována s měkkou a nehmotnou entitou ‒ zářením, subtilními částicemi fotonů, které nacházejí cestu v rytmu hutné hmoty. Sklo pro Lubomíra Jarcovjáka není neobvyklejší materiál, přestože s průhledy a průsvitnými částmi pracuje běžně. Zde se ke sklu po letech vrací.

P.S.:
Chcete vědět co je u nás nového? Přihlašte se k odběru NEWSLETTERU. Odběr můžete kdykoliv zrušit.
Otevírací doba: Čtvrtek: 17:30 - 20:00, Sobota: 13.00 - 18.00, Neděle: 13.00 - 17.00

FB   IG