Břetislav Malý
Volcano Ash
11. 7. – 28. 9. 2025
kurátorka: Marika Svobodová
Břetislav Malý vystudoval letech 2006–2012 brněnskou Fakultu výtvarných umění VUT (doc.Petr Veselý, doc. Tomáše Lahoda). Své obrazy prezentoval na výstavách v mnoha soukromých i státních galeriích. Jeho tvorba je ukázkou nejaktuálnějších tendencí v současné malbě a každá jeho další výstava nám nabízí novou možnost zažít a prozkoumat v jeho obrazech to, co on sám řešil před i v průběhu vzniku obrazu. V současné době vyučuje na Fakultě výtvarných umění VUT Brno, žije v Polešovicích.
Co znamená namalovat bílý obraz? Je bílá plocha prázdná nebo plná? Kolik hmoty má bílá barva? Na co se vlastně díváme? Co je tady malba? Malba je malba je malba. Tak by mohla znít parafráze na známý citát Gertrudy Stein. Malba je výsledkem i východiskem procesu, malířské cesty, kladením vrstev pigmentu a pojiv na plochu plátna, jejichž cílem není námět, téma nebo motiv, ale obraz sám. Stejně jako u řady příkladů historické malby, která se přes vnější zobrazení krajiny, zátiší nebo figurálních výjevů, zabývala především vnitřními zákonitostmi a prostorem obrazu, ohledává Břetislav Malý dlouhodobě a neúnavně malbu jako pole své vlastní autonomní existence nezávislé na vnějším zobrazení. Malba, jak upozornila řada teoretických i uměleckých konceptů, nezobrazuje a nenapodobuje viditelnou skutečnost, ale jako tvůrčí akt tvoří skutečnost novou, dosud nepoznanou.
Východisko práce Břetislava Malého není konceptuální, ale ryze malířské. Práci si neusnadňuje, naopak podstupuje náročné, zdlouhavé technologické procesy, vynakládá značné úsilí, nanáší vrstvu za vrstvou, brousí, lepí, leští, lakuje a znovu maluje. Vlastnosti barev, formát obrazu, ohraničení a další témata sleduje Malý na základě teoretických, filozofických východisek a teorie barev a systematicky je uplatňuje při vlastní práci. Nezobrazivá malba nabývá u Malého nejrůznějších podob, překračující v řadě případech prostor klasického závěsného obrazu, a posouvá se v posledních letech od zkoumání vlastností barev k samotné matérii malby. V této souvislosti je zajímavá návaznost na současný filozofický směr a kulturní teorii nového materialismu, v němž je kladen důraz na materiál, jeho vlastnosti a působení. Reaguje na potřebu současných otázek po společenských vztazích, dějinném místě lidí ve světě a způsobech jakými produkujeme, reprodukujeme a spotřebováváme naše materiální prostředí. Umělcům může nabídnout příležitosti pro rozšířené interpretace materiálů a předmětů a našich vztahů k nim.
Pro výstavu připravil Břetislav Malý sérii nových bílých maleb, navazujících na předchozí cyklus lesklých černých grafitových obrazů. Použil pro ni několik minerálních a křídových pigmentů a zejména specifický lehký prášek ze sopečného popela. Výběr materiálů byl pro práci klíčový, jejich vlastnosti určovaly a ovlivňovaly způsob malby i výslednou podobu děl. Na rozdíl od leštěných grafitových prací, které odrážely světlo, bílé obrazy jej absorbují a pohlcují. Základem pro nanášení barvy se staly vrstvy pláten spojených pojivem do pevného kompaktního celku. Charakter a struktura podkladu se v některých případech na okraji spojuje s malbou a stává se její součástí. Postupné nanášení vrstev barvy, jejich zabrušování a přetírání vytváří mapu zásahů, které se na obrazech projevují pouze v náznacích. To co se v malbě odehrává, se děje pod povrchem, uvnitř bílé barvy. Výsledný obraz, malba a její povrch uzavírá tento proces do sebe a my jej pouze tušíme z nepatrných nepravidelností, barevných odchylek vzniklé plochy. Vznik obrazu se uskutečňuje ve vzájemném vztahu zvolených prostředků, formátů, materiálů a v rovnocenném dialogu s malířem. Bílé obrazy Břetislava Malého nejsou v tomto procesu záznamy nehmotného a dematerializovaného stavu prázdna ale jsou jeho opakem – demonstrací jejich fyzické přítomnosti v prostoru a čase.

text: Marika Svobodová
P.S.:
Chcete vědět co je u nás nového? Přihlašte se k odběru NEWSLETTERU. Odběr můžete kdykoliv zrušit.
Otevírací doba: Čtvrtek: 17:30 - 20:00, Sobota: 13.00 - 18.00, Neděle: 13.00 - 17.00

FB   IG