Velkoformátové kresby Dany Sahánkové (1984) jsou protkány fragmenty každodenní skutečnosti, snovými výjevy a útržky podvědomí, které se v průběhu tvorby pod jejíma rukama samovolně formují. Hledání výsledné podoby obrazů se odehrává na hranici vědomého aktu a podprahové intuitivní reakce autorky během dlouhého procesu zahušťování, zmnožování, překrývání a vrstvení motivů, které si někdy dokonce žádají přidání další podkladové plochy, aby mohly pokračovat ve svém dostředivém pohybu.
Na obrazové ploše se to hemží florálními a zvířecími motivy a architektonickými prvky, mezi nimiž se občas objeví i postavy bez tváří, převzaté ze starých obrazů či soch. Skrumáž jednotlivin vyrůstajících ze zárodečné matérie tušových šrafur nespojuje žádné dominantní lineární vyprávění, které by bylo ukotveno v jednotném prostoru a čase. Namísto ohniskově ostrého vidění je naše pozornost neustále rozptylována množstvím zdánlivě nesouvisejících podnětů, znaků a víceznačných symbolů, které narušují přirozenou tendenci oka fixovat a totalizovat viděné a získávat nad vnímaným polem kontrolu. Sahánková nás však prostřednictvím svých motivů, vzájemně propojených „srstnatými“ strukturami tušových linií, vtahuje přímo do světa svých kreseb. Vymaňujeme se z role pouhého diváka, který obrazy sleduje z bezpečného odstupu, a noříme se spolu s autorkou do tajemných dimenzí ostrých tušových čar a rozmývaných akvarelových ploch jako do temných zákoutí lesa – ať už vlídného a uklidňujícího, nebo naopak hrozivě nebezpečného, plného číhajících divokých šelem. Proces percepce obrazů Dany Sahánkové tak může v určitém ohledu připomínat psychoanalytické postupy nebo aktivitu mozku, který se ve spánku snaží zpracovávat množství podnětů, abychom se s nimi mohli vyrovnat, vstřebat je a učinit součástí složité mozaiky nás samotných.
Obrazy Dany Sahánkové neposkytují žádné jednoduché odpovědi. Architektonické prvky sem sice vnáší ozvuk racionálních systémů geometrie a perspektivy, než ale stihnou bezhraniční prostor kreseb zcela domestikovat a orámovat, jsou vzápětí opět zrušeny a popřeny. Kresbám naopak vládnou organické principy růstu a transformace, které sem vnáší vířivý pohyb kresebných linií, připomínajících strukturu zvířecí srsti. Motiv „osrstění“, který je pro tvorbu autorky již řadu let charakteristický, prorůstá zvířaty, lidmi i architekturou, zkrátka vším, co nás bezprostředně obklopuje. Není to tedy jen estetický prvek ozvláštnění, ale nosný a životodárný princip, který koresponduje s holistickou představou světa jako jediného propojeného organismu. Hraniční linie mezi já a světem tak v kresbách Dany Sahánkové zůstává dráždivě prostupná.
Autor textu: Martina Mrázová
Virtuální prohlídka VI. výstavního čtyřbloku