Martina Vítková (*1968, Rychnov nad Kněžnou) je historička umění, kurátorka a pedagožka.
Zabývá se současným uměním z různých úhlů, od malířské figurální exprese k zesílené realitě, sochařství a neokonstruktivním proudům. Absolvovala obor Teorie a dějiny výtvarného umění na Filosofické fakultě University Palackého v Olomouci. V současné době pracuje jako kurátorka v pražském Museu Kampa. Vyučuje na soukromé vysoké umělecké škole Art Design Institut na Vinohradech. Je kurátorkou prostoru Art Space NOV v Pardubicích zaměřeného převážně na nejmladší současné umění, a městské výstavní síně v Chrudimi. S Klubem Konkretistů KK3 v Hradci Králové spolupracuje od založení Východočeské sekce KK v polovině nultých let.
Už během studií se spolupodílela na několika ročnících Šternberských malířských a instalačních sympózií v augustiniánském klášteře spolu s Edith Jeřábkovou, Petrem Zlamalem a Richardem Štiplem. Po té působila v Galerii moderního umění v Hradci Králové a vyučovala střídavě na zdejší katedře výtvarné výchovy a uměleckém oboru kybernetické školy. Byla předsedkyní Ceny kritiky za mladou malbu v letech 2019–2021. V minulosti spolupracovala s Uskupením Tesla Pardubice propojujícím vědu a umění.
Kurátorsky připravila řadu výstav: Vojtěch Kovařík From Lines to Matter (Museum Kampa, 2024), RELOAD (SmetanaQ, 2024), Adolf Lachman Lachland (Villa Pellé, 2024), Jiří Trnka Příběh legendy (Villa Pellé, 2025), Chatrný 100 (Gočárova Galerie, 2025). Dominik Lang Ti, kdo tady žijí, (Art Space NOV, 2024), Fashion Paradox, Móda a umění (Museum Kampa, 2023), Jakub Špaňhel, Oblaka pod zlatými hvězdami (Gallery SmetanaQ, Praha, 2023) Tereza Šrámková, Živorobi (Art Space NOV, 2022) Mirvald / Kaláb Kód geometrie (Villa Pellé, Praha, 2021) Jan Merta, Muzeum (Museum Kampa, Praha, 2020), Simona Blahutová, V kuchyni pod stolem v mém atomovém krytu (Art Space Nov, 2020), Rafani O nevyvratitelnosti (Museum Kampa, 2019), Aldin Popája Kamenní spáči (Špálova galerie, 2019), Robert Palúch Zátiší v napětí (Art Space Nov, 2018), Jan Vytiska Krajina posedlá tmou (Chrudim, 2018), Martin Zet ¾ (galerie amb, Hradec Králové, 2018), Jan Zrzavý ze soukromých sbírek (Museum Kampa, 2018), Pablo Picasso Vášeň a vina s Fernando Castro Borrego (Museum Kampa, 2018), Under the Aegis of the KK3 (Kunsthaus Rehau, 2018), Alva Hajn Někdy samotu kroků mých něžnější nožka doprovází (Topičův salon, 2015), Na duši nepokoj, Jiný pohled na umění na zlomu 19. a 20.století (GMU HK, 2012), Jaroslav Róna (GMU HK, 2009), Vladimír Boudník a česká grafika 60. Let (Stredoslovenská galéria v Banské Bystrici, 2008), Kvalitní řešení (GMU HK, 2006), Josef Váchal (GMU HK, 2006). Spolupracovala na výstavě Manolo Blahnik Art of Shoes (Museum Kampa, Praha 2017).
Je autorkou či spoluautorkou publikací Kateřina Černá, Sny zaznamenané (2023), Fashion Paradox (2023), Lubomír Přibyl: retrospektiva = retrospective (2023), Cesta kolem světa se Zdeňkem Burianem (2021), Milan Langer (2021), O důležitých věcech se nemluví, Společenství ateliéru Karla Nepraše (2020), Starý psi (2020), Angelo Maria Ripellino - Praha byla krásnější než Řím: příběh české avantgardy (2019), Pablo Picasso Vášeň a vina (2018), Vladimír Škoda, Mysterium Cosmographicum (2018), Tomáš Císařovský: Tady a tam (2013), Jan Dudešek: Echoes of Gravity (2013), Emil Artur Pittermann–Longen 1885–1936 (2006). Hyperrealismus (2002). Přispěla také textem pro publikace Fascinace skutečností: hyperrealismus v české malbě (2017), Nepolapitelná struktura: ze sbírky Miroslava Velfla (2018), Ze středu ven, Umění regionů 1985–2010 (2015).